Párkapcsolatok

2020. február 03. 15:06 - Nahalka Noémi

Tényleg mindenkinek rajtam kell uralkodnia?

Nem, és ha jobban meggondolom senkinek senki felett nem szabad uralkodni, sem ugráltatni, sem lenézni, sem különbnek éreznie magát. Ha ez mégis megtörtént az életedben és csak azt látod, hogy a munkahelyeden kihasználnak, a párkapcsolatodban elnyomnak, akkor sincs óriási baj, hisz bármikor változtathatsz, viszont végig kell gondolni a miérteket.

A világ olyan, amilyen, az emberek bunkók, kihasználják az embertársaikat, lépcsőnek tekintik előmenetelük érdekében, esetleg lábtörlőnek használják és minden apró mocskos szavukat rádobálják. Legalábbis akkor, ha hagyjuk, ugyanis a világ kifordulhat önmagából, de azért, hogy én erre hogyan reagálok, azért bizony én magam vagyok a felelős.

Nagyon nehezen és fájdalmasan tanultam meg mindezt a saját káromon, és a legnagyobb tisztelettel tudom azt mondani, és írni, hogy mindenki számára elérhető, és megtanulható módszerek vannak, amik segítenek. Kicsit fél tőle mindenki, hisz ismeretlen terület, ráadásul sokan azt gondolják, hogy ciki ezzel foglalkozni. Pedig nem, ezért is nagyon jó, hogy sok-sok coachot, trénert képeztek ki, akik egészséges emberekkel beszélgetnek,  foglalkoznak, akiknek nincs semmiféle lelki problémája, sem pszichés zavara.

No, de nézzük miért is uralkodnak valaki felett.

Ha én azt gondolom magamról, hogy kevesebbet érek a másik embernél, mert Ő szebb, okosabb, ügyesebb, automatikusan elhelyezem magamat egy értéktelenebb kategóriába. Valóban kevesebbet érek a másiktól? Nem, csak neki más a marketringje. Emberek vagyunk frusztrációs csomagokkal. Mindenkinek vannak félelmei, fájdalmai, gyengeségei, erősségei. Egy igazán intelligens és okos ember nem kalibrál, elfogadja társait olyannak, amilyenek. Meglátja az értékeit. Aki felfelé kalibrálja magát és azt gondolja többet ér, mint mások, ott elhiheted, neki magának van önmagával a legnagyobb problémája.

Amikor felvállalok egy szerepet, nagyon kényelmes benne elhelyezkedve ugyanazokat a szituációkat átélni. Ha megnézzük a drámaháromszöget, ahol az üldöző-üldözött-megmentő játszanak, a szerepek előre le vannak osztva, ha én jól érzem magamat az áldozatként, akkor rendszeresen úgy fogom alakítani, hogy ebben a szerepben tetszelegjek, mert nekem egyszerűbb. Ugyanez mondható el az üldözőről, aki esetleg mindig mindenkinél okosabb(nak hiszi magát). Ha felismerem, hogy ez egy játszma, és épp bele akarok állni egy helyzetbe, átgondolom, hogy ezt akarom-e? Ha mégsem drámázni szeretnék, hanem megoldásokat keresek és jól érezni magamat, akkor váltok, kilépek.

Ha én nem húzom meg a határaimat, és nem közvetítem a világ felé, hogy eddig és ne tovább, akkor nem fognak róla tudni, akarva, akaratlan azt gondolják bármit megtehetnek. Lásd nem nyitja ki előttem az ajtót, bevágtat, fellök, beszól, bunkó és én elfogadom csendben. Jó ez nekem, tetszik ez nekem? Nem. Ezért határt szabok, és le is kommunikálom.

Ha egy munkahelyen a harmadik munkakört akarják a nyakamba sózni, azt azért teszik, mert nem képviselem az érdekeimet megfelelően. Ha jelzem, hogy nem fér bele, és képes vagyok ezt elmondani, meg fogják érteni, ha viszont nem mondom meg, csak duzzogok, de azt is magamban, és még el is vállalom…

Tipikus probléma a házimunka megosztása egy párkapcsolatban. Ha én nem mondom el, hogy mit szeretnék, ő nem fogja tudni.

Valójában nagyon egyszerű dolgokról beszélünk: tudom mit akarok, és el is mondom azt a megfelelő formában. Ez tanulható, egyszerűen megérthető, és jól alkalmazható a hétköznapokon.

Minden ember más utat jár be, mindenkinek megvannak a maga elképzelései, félelmei, frusztrációi, viszont a lehetősége is, hogy boldog legyen, és egyenrangú partner mind a párkapcsolatában, mind a munkahelyén. Van, akinek igénybe kell vennie egy pszichológus segítségét ehhez, és van, akinek csak egy új szempontból kell megvizsgálnia az életét, amire rámutat a legjobb barátnője.

Legyen ez bárhogy, de ha valami nem jól működik, annak meg kell keresni az okát. Nem biztos, hogy az első helyen, az első „tanítótól” megkapod a válaszokat, sőt az is lehet, hogy egy éveken át tartó tanulási folyamatba fogsz belecseppenni. Elképzelhető, hogy pszichológiai, vagy ezoterikus könyvek olvasása segít, esetleg spirituális tanok, tanfolyamok állnak majd közelebb hozzád, hidd el, teljesen mindegy, a lényeg, hogy megértsd: minden rajtad áll.

komment
Párkapcsolatok
süti beállítások módosítása